מאת: ירון אשבל
גם אתם שמתם לב לעובדה שהשירים של היום לא מסתיימים יותר בפייד אאוט, או שזה רק אני?
כמגיש מנהרת הזמן כאן ברדיוס, אני יכול לקבוע חד משמעית שרוב השירים באייטיז נגמרים בפייד אאוט.
בניינטיז זה החל להיעלם ובשנות ה 2000 כבר אין לזה זכר!
השירים של היום פשוט מסתיימים בקאט, ללא זכר לפייד אאוט, פשוט זבנג וגמרנו, אם תרצו.
אז לפני שאני נכנס לדיון העמוק כאן לאן נעלמה שיטת הפייד אאוט בהקלטות שירים, חשוב שנבהיר: שיר שמסתיים בפייד אאוט, כמו שקוראים לזה בעגה המקצועית, הוא שיר שמסתיים בעוצמה הולכת ונחלשת, כאילו הנמכתם לאט לאט את הווליום של השיר (דוגמא: Forever / I Want to know what love is).
לעומת זאת שיר שמסתיים בקאט הוא שיר שנגמר פשוט בסטופ (דוגמה: אבניבי).
פתאום שמתי לב, שכל השירים החדשים (או לפחות הרוב המוחץ) מתחילת שנות ה 2000, פשוט נגמרים בקאט! הופה גנגם סטייל, כל השירים של פיטבול, ג'סטין ביבר, ריהאנה וכל השאר, אין אחד שמסיים כמו פעם את השיר שלו/ה בפייד אאוט??? זה במקרה או שיש לכך סיבה? זו הייתה פעם אופנה ועכשיו לא? פתאום זה נשמע מעפן? מה??? אני רוצה תשובות! אז יצאתי לחקור…
מסתבר שאמנם שירים שנגמרים בפייד אאוט הפכו את הפיוד לסמל מובהק של שנות ה 80, אבל זה ממש לא התחיל שם. בתחקיר מצאתי שהרעיון הראשון לפייד אאוט בא מהמוזיקה הקלאסית כבר ב 1918! המלחין גוסטב הולסט השתמש בזה כשהופיע עם יצרתו נפטון. הוא נתן הוראה לסגור לאט לאט את הדלת על המקהלה, ובכך שירתה של המקהלה הלכה ונמוגה…הווליום של השירה הלך וירד עד שנעלם…פייד אאוט בלייב!
כשבודקים הקלטות אולפן, מוצאים כי ההקלטה הראשונה הידועה היא מ 1930 של ג'ורג' אולסן עם השיר Beyond the Blue Horizon
בשנות ה 40 וה 50 השתנתה צורת ההקלטה באולפנים לסרט מגנטי, וכבר הפסיקו כמעט לשיר לייב ברדיו, והיה צורך לשלוח הקלטות (תקליטון) לתחנה המשדרת, שהגבילה בזמן. לטכנאים לא היה זמן להתעכב ולחתוך את השיר בקאט כמו שצריך, אז הם פשוט "פיידו" את השיר שיהיה בזמן סביר לשידור ברדיו (בגלל זה השירים של אז כלכך קצרים?)
כשמסתכלים על שנות ה 60, הביטלס קובעי המילה באותם ימים לא היו מוכנים לשמוע על פייד אאוט. שיר צריך להסתיים בסטופ וזהו.
כמו באולפן ככה בהופעה, הרי בחיים לא תשמעו בהופעה שיר שעוצמתו הולכת ונחלשת בסופו. תמיד זה יסתיים בסטופ או אז אנחנו יודעים מתי יש למחוא כפיים.
הסירוב של הביטלס לפייד אאוט בשירים גרם לזה שבשנות ה 60 אחוז השירים המסתיימים בפייד היה נמוך יותר, אבל עדיין שם.
עובדה: בניסוי שערכו באוניברסיטה למוזיקה של האנובר, השמיעו לסטודנטים את אותו שיר פעמיים: פעם אחת כשהוא מסתיים בסטופ ופעם שנייה כשאותו שיר מסתיים בפייד אאוט. החוקרים מצאו כי הסטודנטים המשיכו לתופף באצבעותיהם ואף לזמזם את השיר לאחר שנגמר דווקא במקרה של הפייד אאוט. מה שאומר שהשיר שהסתיים בפייד אאוט גרם להם לרצות עוד מהשיר, או במילים אחרות מאופציית הפייד אאוט הנשאלים נהנו יותר!
אז מה קרה שהיום כבר לא משתמשים בשיטה הזו, ואין זכר לשירים ההולכים ונעלמים בעוצמתם, כאשר אנחנו מסיימים להאזין להם? מה קרה שבהדרגה משנות ה 90 ועד היום אין זכר "לאופנה" הזו ששלטה בשנות ה 80? הויכוח גדול וישנן כמה סיבות:
1. פסיכולוגית – בשנות ה 90 האבולוציה הפסיכולוגית של האדם עשתה עוד צעד. התחילה האופנה הפסיכולוגית של "אנו זקוקים לסגור מעגלים בחיים" NFC- Need For Closure והאופנה הפסיכולוגית הזאת חלחלה גם למוזיקה והחלו לסיים שירים בקאט. לא מעריץ גדול של הטענה הזאת, אבל יכול להיות…
2. שיטת צריכת המוזיקה: הדיסקמן בשנות ה 90 התחיל עם זה. בניגוד לקסטה, נולדה האפשרות הקלה כל כך לעבור משיר לשיר בשנות ה 90. "יאללה בואו נעבור לשיר הבא אין לי זמן לפייד הזה עכשיו"….
ואח"כ הטאבלט שבא בשנות ה 2000 הרג סופית את הפייד אאוט. האצבע הפכה עוד יותר קלה על הפורוורד.
תרבות ה"דלג" אני קורא לזה.
3. תרבות ה"דלג" השפיעה על דיג'יים ועורכי מוזיקה ברדיו. השפע המוזיקלי עם השנים גרם לכך שאם אתה רוצה להכניס יותר שירים בשעה – אתה פשוט מקצר אותם! כשמנגד, הדיג'יים התחילו עם הרימקסים…טכנאי ההקלטה הבינו שאם במילא מקצרים שירים מה הטעם להשקיע בפייד. בואו נספק להם קאט. גם אם השיר ארוך יהיו כמה אופציות לקאט בתוכו…
4. ציוד ההקלטה באולפנים יותר משוכלל היום. קל יותר לתקן טעויות, להוריד משפטים, לתקן מוזיקלית ובטח לסיים בקאט. אולי את זה לא אמרתי עד עכשיו אז זה הזמן: קאט יותר קשה לעשות מוזיקלית. צריך למצוא את הנקודה המתאימה, ולא סתם סטופ כי מתחשק…
5. ויכול להיות שתמיד היו את שתי האופציות ובשנות ה 80 זה הפך להיות "מגניב" וזהו, זה נגמר.
אופנות חולפות אז מה קרה!!! (קלטתם איך סיימתי בסטופ ולא התפיידתי? 🙂
6. גם במצגות לבר מצווה החליטו לקצר שירים וזאת על מנת שלא ישעמם את האורחים.
מדי שבוע בתוכנית הקלאב שלנו "ליין אאוט" (שישי, 22:00) אנחנו מביאים לכם את הטרקים הכי חדשים ובולטים במוסיקה האלקטרונית.
מהם 6 הדברים שיתרחשו בעולם המוזיקה בעשור הנוכחי?